reklama

Hodnotenie áut z pohľadu vysokých vodičov

V mojom predchádzajúcom článku som písal, aké má vysoký človek problémy s výberom vhodného auta. Teraz uvádzam svoje hodnotenie priestoru vodiča pre nohy v niekoľkých typoch áut, s ktorými mám osobné skúsenosti. V anglicky hovoriacich krajinách tomuto parametru hovoria „front leg room“, čo má podľa free dictionary predstavovať priestor, do ktorého si pri sedení možno natiahnuť nohy. V mojom prípade musím žiaľ hovoriť o skladaní nôh. Hľadal som obdobné informácie na webe, ale nikde som ich nenašiel v takom rozsahu a najmä z takého portfólia áut, aké by som si predstavoval. Skúsim si pomôcť najskôr sám, možno mi potom niekto poradí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Hodnotenie bude subjektívne. Okrem toho, že to bude hodnotenie jednej osoby, ktorá sa v rôznom čase nachádza v rôznom rozpoložení mysle, nebudem si na hodnotenie brať žiadne meracie pomôcky. Meradlom budem ja sám.


Moje relevantné parametre
Subjektívne hodnotenie môjho dávneho kolegu, s ktorým som sa striedal pri používaní auta v práci bolo asi takéto: „Maroš, ja keď si po tebe sadám do auta, pripadám si ako malé decko.“
Výška celková 197 cm, z toho od pása dolu 119 cm, naboso. Asi si poviete - jasné že naboso. Chcel som to len zdôrazniť, pretože k výške postavy sa musí v aute prirátať ešte topánka. V lete nosím štandardné poltopánky alebo tenisky, v prechodnom období a v zime to môžu byť aj „traktorky“ alebo iné topánky s hrubšou podrážkou. K tomu treba ešte pripočítať veľkosť 46, ktorá má tiež vplyv na ergonómiu sedenia pri riadení vozidla.
Do práce jazdím väčšinou sám, niekedy sa ku mne pridá manželka. Cez víkendy a na dovolenky ho používame 3-4. Dospelá dcéra už s nami takmer nechodí, syn zatiaľ ešte musí. Do budúcnosti však budem čoraz viac pozerať po aute, ktoré budeme väčšinu času používať dvaja a budem potrebovať priestor pre bicykle či inú batožinu. Používanie strešného nosiča mi pri mojej postave problémy nerobí, ale mladší už asi nebudem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parametre áut
Pre každé posudzované auto uvediem značku, typ a prípadne aj úroveň vybavenia, ak má vplyv na niektorý z parametrov, ktoré budem subjektívne posudzovať:
• Celkový priestor na sedenie
• Možnosti nastavenia sedadla
• Veľkosť sedáku
• Miesto nad hlavou
• Dosah na volant a riadiacu páku
• Dosah na ovládacie prvky
• Zvyškové miesto na nohy cestujúceho na sedadle za vodičom
• Iné

Na mojom blogu budem postupne pridávať informácie o ďalších autách a tešiť sa na podnety a pripomienky čitateľov. V tomto článku sa zameriam len na pár áut, ktoré som používal v krátkej minulosti alebo ešte stále používam. Pre niektoré z nich to urobím len po pamäti, u každého ďalšieho sa budem snažiť úroveň hodnotenia postupne zvyšovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Portfólio automobilov
Vyskúšal som niekoľko desiatok áut. Vlastnil som Oltcit Club 11, Renault 8, Škoda 110L, Fiat Tipo 1.6ie, Škoda Felícia Safe Line, Škoda Fabia Combi, Toyota Corolla Combi, Audi A6, k ďalším som sa dostal popri zamestnaní.
Staršie autá tu hodnotiť nebudem, nemá to vypovedaciu hodnotu. Kto si ich ešte chce kúpiť, ten si ich asi kúpi z iného dôvodu ako kvôli ergonómii posedu. Na všetky autá však mám veselé spomienky, hoci ma niektoré dosť potrápili. Najmä staručká „imidžovka“ R8, ktorú sme kedysi s manželkou viac tlačili, ako sa v nej vozili. Dodnes si spomíname ako sme z Baumaxu na Lieskovskej až na Dlhé diely viezli stôl a stoličky v MHD, pretože nás auto opäť raz nechalo „v štichu“.
Normatívom je pre mňa Volkswagen Passat staršej generácie (B4), do ktorého som si mohol sadnúť na miesto vodiča a za mnou ostalo dosť miesta aj pre môj klon. To bolo Auto. Ak by ešte dnes také vyrábali s výbavou zodpovedajúcou požiadavkám súčasnosti, hneď by som si ho kúpil. Auto je pre mňa len niečo, čo ma odvezie z bodu A do bodu B, čo najlacnejšie a pri zachovaní istej miery pohodlia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda Fabia (6Y), combi
Ide o auto staršej generácie, bol som mladší zhruba o 10 rokov, takže v tom čase ma kolená ešte nebolievali tak ako dnes. Pamätám si však, že keď som si následne vyberal iné auto, ťažko som hľadal také, v ktorom by sa mi sedelo aspoň tak dobre ako v tejto Fabii.
Hovorí sa, že Škoda vyrába(la) tzv. ľudové autá. Táto škodovka umožňovala nastaviť si volant pozdĺžne i výškovo, polohu sedadla len dopredu a dozadu. V mojom prípade vždy zásadne dozadu, čo to dalo. Kombináciou nastavenia sedadla a volantu mi výrobca poskytol v celku dostatočný priestor.
Horšie to už vyzeralo za mnou. Istú dobu za mnou sedával náš drobec, ale len pokiaľ mu netrčali nohy z detskej sedačky. Potom už za mnou nesedával nikto.
Hodnotenie: V celku vyhovujúce auto aj pre postavy vyššieho vzrastu, pokiaľ nedochádza často ku kombinácii vyšší vek a dlhá cesta.
 
Toyota Corolla (E12T), combi
Typické japonské auto, vyrábané pre postavy menšieho vzrastu. Pri tomto aute som si niekedy pred mojou štyridsiatkou uvedomil, ako veľmi ma bolia kolená, keď idem napr. z lyžovačky. Niekedy až tak, že som si musel urobiť technickú prestávku, alebo prenechať ďalšie riadenie manželke.
Hodnotenie: Vzhľadom na môj vek a čoraz častejšie problémy s kolenami je to pre mňa už nevyhovujúce auto. Ale čo s ním urobím, keď je také spoľahlivé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred 3-4 rokmi, keď som zistil, že potrebujem zásadne väčší priestor na nohy, som začal hľadať nové auto, ktoré by vyhovovalo najmä tejto požiadavke. Bez uvádzania ďalších detailov uvediem, že som vyskúšal autá ako Škoda Octavia a Superb, Ford Mondeo a Smax, Honda Civic a Accord, BMW 3, X3, 5 aj X5, Mercedes C aj E, VW Passat, Citroen C5 aj C6 a ďalšie. To, že sa jedná o autá strednej a vyššej strednej triedy, vyplynulo najmä z požiadavky na dlhšie cesty.
,Niekde som sa dočítal, že Honda Civic alebo Mini Cooper sú síce menšie autá, ale s dostatočným priestorom pre vodiča. Možno to platilo pri starších verziách, ale ja som pri vyskúšaní aktuálnych verzií nebol spokojný. Zistil som viacero zaujímavostí. O.i. aj to, že v BMW 5 má vodič menej miesta ako v Mercedese E alebo Audi A6. Neskúšal som autá kategórie MPV, tie sa nepáčili mojej manželke. V budúcnosti sa na ne však opäť pozriem.
Nakoniec rozhodla tak trochu náhoda. To už som však bol rozhodnutý, že v tejto fáze nájdem vhodné auto len vo vyššej strednej triede. Na Internete ma zaujal inzerát na jazdenú A6, ktorú bolo možné si vyskúšať v obci vzdialenej len pár kilometrov. Sadol som si do nej a odvtedy ju používam a ešte pár rokov používať budem.

Audi A6 (C6)
Nemecké auto. Vysoký komfort aj pri „nižšej“ triede vybavenia. Nastaviteľný volant v dobrom rozsahu. Vykurované sedadlo nastaviteľné pozdĺžne aj výškovo. Vysúvací sedák, ktorý mi drží nohy až pod kolená. Vlastne až pri tomto aute som si uvedomil, aké sú krátke sedáky v iných autách. Priestor nad hlavou dostatočný, pri multifunkčnom volante je potreba dočahovať ovládanie rádia bezpredmetná.
Hodnotenie: V súčasnosti je toto pre mňa - Das Auto. Postupne som si však uvedomil, že aj tento klenot má svoju chybu krásy. Pri nastavení sedadla úplne dozadu sedadlo príslušne klesne a z auta sa ťažšie vystupuje.

Keď si nabudúce budem vyberať nové auto, rád by som mal k dispozícii od výrobcov informáciu aj o tom, pre aké postavy vodiča je auto vhodné, do akých maximálnych rozmerov je možné priestor pre vodiča „natiahnuť“. Zatiaľ si budem musieť vystačiť sám. Postupne budem chodiť do autosalónov a skúšať autá rôznych výrobcov, typov a tried. Možno sa s týmito informáciami podelím aj na tomto blogu, aby som pomohol aj iným seržantom Hightowerom.

Marián Mališ

Marián Mališ

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občiansky aktivista v oblasti športu, dopravy a životného prostredia. Zoznam autorových rubrík:  AutoIvanka pri DunajiLetectvoNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu